12/05/2008
Joodse Barok muziek
Muziek tussen twee culturen, joodse barokmuziek in katholiek Italië
Muziek tussen twee culturen: de Italiaanse operastijl met Hebreeuwse teksten. Een klinkend bewijs van iets bijzonders van 275 jaar geleden. “Dio, Clemenza e Rigore” (Hoshana Rabbah in Casale Monferrato 1733) Dit werk is een bijna uur durende ceremonie voor Hoshana Rabbah, de zevende dag van Soekot (Loofhuttenfeest) en is geschreven voor het jaar 1733 in Casale Monferrato. Het werk bestaat uit een paar liturgische liederen en een uitgebreide cantate quasi oratorium, waarin Dio (God), Clemenza (verdediger) en Rigore (aanklager) met elkaar in discussie gaan. Libretto is van S.H. Jarach, de muziek is in typische Italiaanse opera stijl; waarschijnlijk hebben meerdere componisten eraan meegewerkt, maar in ieder geval is de ouverture van Antonio Brioschi. Het manuscript uit Mantua ligt nu in de nationale bibliotheek in Moskou. Het werk geeft een goed beeld van cultureel leven van de Joodse gemeenschappen in Italië in de 17e/18e eeuw, waarbij gezocht werd naar mengvormen van traditionele liturgische gezangen met de muzikale mode van die tijd. In die zin is het van muziekwetenschappelijk en cultuurhistorisch belang. De gezongen taal is Hebreeuws. Het werk is vrijwel nooit uitgevoerd en niet opgenomen.
Vrijdag 27 juni 2008: Leiden, symposium over Joodse Barokmuziek met concert i.s.m. Universiteit.
Bezetting: 3 zangers, strijkers, hobo, fagot, clavecimbel.
Hanna Kopra – mezzo-sopraan; Immo Schröder – tenor; Ken Gould – bariton
Apollo Ensemble o.l.v. David Rabinovich.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment